BURSA İKK: SULAMALAR CAN ALMASIN

15.07.2015

TMMOB Bursa İl Koordinasyon Kurulu, orta refüjlerdeki sulamalar nedeniyle meydana gelen trafik kazalarına dikkat çekmek amacıyla 14 Temmuz 2015 tarihinde bir basın toplantısı düzenledi.

SULAMALAR CAN ALMASIN !

Orta refüjlerde risk var!

Orta refüjler peyzaj alanlarıdır, ölüm alanları olmasın!

Kenti içinde orta refüjlerin düzenlenmesi ve bakımı, teknik ve bilimsel bir yaklaşımla ele alınmalı, kaza riskleri ortadan kaldırılmalıdır!

Her yıl yaklaşık 4.500 dolayında insanımızı kaybettiğimiz trafik kazaları maalesef hız kesmeden can almaya devam ediyor. Bu konuda ya gerekli önlem alınmıyor ya da alınan önlemler yetersiz kalıyor.

Şehirlerarası yollarda olduğu kadar, Bursa kent içinde de T.C.Karayolları standartları ve yönetmeliklerine aykırı şekilde yapılan ve bilimsellikten uzak, durak uygulamaları, yol yapımları ve kavşak düzenlemeleri kent içi yollarda büyük bir risk oluşturarak kazalara davetiye çıkarmakta, sıkça ölümlü ve yaralamalı kazalara neden olmaktadır.

Mevzuat gereği T.C. Karayolları, Belediyelerin yaptığı yollarda sadece trafik işaret ve işaretlemelerin standartlarını belirlemekte bunları denetlemektedir. Ancak yol standartlarının teknik açıdan uygunluğunun denetimi ise hiçbir kurum tarafından yapılmamaktadır.

Trafik güvenliğini de içerecek şekilde uygunluğu denetlenmeyen bu yollar, uygunsuz duraklar, uygunsuz viraj ve dönel kavşaklar, hatalı eksik ya da yetersiz işaret ve işaretlemeler, yetersiz sürücü eğitimleri, denetimsiz araçlar nedeniyle oluşan trafik kazalarında insanlarımız hayatlarını kaybetmektedir.

Bu anlamda Bursa, kent içi ölümlü kazaların yaşandığı kentlerin ilk sıralarında yer almaktadır.

Bursa’da kentiçi yollarda kaza riski oluşturan uygulamalardan biride “Orta Refüj Düzenlemesi” dir.

Bursa ili bütününde 2014 yılı planlı yerleşim alanlarında yaklaşık toplam 1 milyon 520 bin m2 orta şerit refüj, dönel refüj ve tretuar yeşil şerit  alanı bulunmaktadır. 

Bu refüjlerin özellikle kentin doğu- batı aksındaki Ankara – İzmir yolunda, Mudanya yolunda, kuzeyde Yalova yolunda otomatik sulama sistemleri kullanılmaktadır. Otomatik sulama sistemleri çoğunlukla otomatik başlıklardan püskürtme sistemli yapılmakta, kısmi alanlarda da toprak üstü damla sulama sistemi kullanılmaktadır. Kentimizin genel olarak ana trafik akslarındaki orta refüjler ve kavşaklarda otomatik sulama sistemi uygulanabilmektedir. Diğer kalan alanlar ise sulama tankerleri ile sulanmaktadır.

Öncelikle belirtmek gerekir ki, tüm dünya ülkelerinde olduğu gibi ülkemizde de  orta refüjlerde, dönel kavşaklarda bitkilendirmeler, sürücü güvenliği, taşıt güvenliği ve kentsel mekan-imaj algısı açısından yararlılıkları nedeniyle uygulanmaktadır.

Özellikle güvenli ulaşım konusunda  bitkilendirme çalışmalarının önemli rolü vardır.

Teknik olarak kent içi orta refüj, dönel kavşaklarda, şehir dışı karayollarında öncelikle toza engel olma ve manzarayı güzelleştirme amacıyla yapılan yol ağaçlaması ve bitkilendirilmesi çalışmaları, estetik yönü dışında, günümüzde  trafik güvenliği açısından pek çok önemli fonksiyonlar içerir.  

Orta refüj düzenlemesi, sürücünün ilgi alanını sınırlar, far ışıklarına karşı perdeleme yapar, kazaları önleme yada hafifletmeyi sağlar, kar ve rüzgar siperi oluşturur,sinyalizasyon görevi yapar, Toprak stabilizasyonu ve erozyonun önlenmesi sağlar, sürücünün yorgunluğunu giderir, tek düzeliği ve monotonluğu yok eder, Karayollarının özellikle yerleşim alanlarının içinden geçtiği alanlarda gürültüyü azaltır, heyelan ve taş düşmelerinden koruma sağlar.

Ancak, uygun olmayan orta refüj düzenleme, bakım ve sulamaları risk oluşturmakta, özellikle, tankerle sulama, otomatik sulama sistemlerinin yanlış seçimi ve/veya uygulanması, yeterince iş güvenliği alınmaması gibi etmenler trafik kazası riskini arttıran etmenlerdir.

Hatırlanacağı üzere kentimizde, orta refüje bağlı ciddi ölümlü ve yaralanmalı kazalar yaşanmıştır.

Karayolları ve orta refüj düzenlenmesinde, yapılan hatalar ;

  • Yanlış bitki seçimi,
  • Yaya ve sürücünün görüş alanının kapanması,
  • Yolda gölge oluşturarak buzlanma oluşması,
  • Bitkilerin dallarının yola taşması,
  • Budama gerektiren bitki kullanıldığında budama yapılırken iş makinası kullanılması ve akan trafikte kaza olması,
  • Sık sulama gerektiren bitkilerin tankerlerle sulanması

Önerilerimiz ;

  • Orta refüjler, dönel kavşaklardaki sulama sistemleri  tamamen yenilensin veya düzeltilsin,
  • Genişliği 50 cm ile 1 m arasında olan orta refüjlerde bitkilendirme yapmaktan vazgeçilsin,
  • Bitki seçimi doğru yapılsın, dönel kavşaklarda yüksek boylu bitkiler özellikle iç kısımlarda ve yoğun kullanılsın, çimlendirme alanları orta kısımlarda bulunsun. Mevsimlik yada çok yıllık yer örtücü bitkiler kavşak sınırlarında en az 50 cm dikilerek o bölgelerde toprak altı terleme sulama sistemleri yada damla sulama tercih edilsin,
  • Kavşaklarda toprak tesviyesi uygun kotta ve çimlendirme sonrası refüjlerden yola su akmayacak şekilde düzenlensin,
  • Gölge sonucu don oluşturacak bitkiler seçilmesin,
  • Sulama gerektiren bitkiler seçilmesin, yani sıcaklara dayanıklı ve kışın donmalara dayanıklı bitkiler seçilsin,
  • Yola su akması engellensin, kaymaya bağlı kazalar olmasın,
  • Orta refüjlere müdahale etme zorunluluğu olduğu zamanlarda, tüm iş güvenliği, trafik güvenliği önlemleri gereğince alınsın,
  • Sulama tankeri ile sulamalar sona erdirilsin, 

Sonuç olarak,

Güvenli kent, güvenli bir yaşam için her alanda olduğu gibi, orta refüj düzenlemesinde de bilimin ve tekniğin gerekleri yerine getirilerek, yeterli önlemler alınmalıdır. Aksi halde yaşanacak kazalardan dolayı Kent Yönetiminin sorumlu tutulacağını bilinmelidir.

Bu anlamda, vatandaşlarımız da kendi yaşam güvenlikleri açısından, trafik işaret ve işaretlemelerine dikkat etmeli, hız limitlerine ve trafik kurallarına mutlaka uymalıdır.

Kamuoyuna saygılarımızla duyuruyoruz

TMMOB BURSA İL KOORDİNASYON  KURULU

14.07.2015