TMMOB 44. OLAĞAN GENEL KURUL KARARLARI

09.06.2016

Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği`nin 26-29 Mayıs 2016 tarihinde gerçekleştirilen 44. Olağan Genel Kurulu’nda alınan kararlara yazının devamından ulaşabilirsiniz.

TMMOB 44. OLAĞAN GENEL KURULU

KARARLAR

26-29 MAYIS 2016

 

1. TMMOB Ana Yönetmeliği’nin 26. Maddesinde değişiklik yapılması ile ilgili önergenin kabulüne, 

Madde 26 — Yürütme Kurulu; Başkan, İkinci Başkan, Sayman ile altı Yönetim Kurulu üyesi olmak üzere dokuz kişiden oluşur.

 

2. TMMOB Ana Yönetmeliği’nin 34. Maddesinde değişiklik yapılması ile ilgili önergenin kabulüne,

Yüksek Onur Kurulunun Kuruluşu

Madde 34 – Yüksek Onur Kurulu, Odaların gösterecekleri birer aday arasından, Birlik Genel Kurulunca seçilecek beş asıl, beş yedek üyeden oluşur. (Ek ikinci cümle:RG-1/7/2010-27628) Oda Genel Kurullarınca belirlenen adayın Birlik Genel Kurulu delegeleri arasında bulunması zorunludur. Yüksek Onur Kurulunun kuruluşu ve çalışma şekli Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Disiplin Yönetmeliği ile belirlenir.

Yüksek Onur Kuruluna aday olabilmek için daha önce Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Yönetim, Denetim, Yüksek Onur Kurullarından ya da Oda Yönetim, Denetim, Onur Kurullarından en az birinde asıl üye olarak görev yapmış olmak ve herhangi bir disiplin cezası almamış olmak zorunludur.

 

3. TMMOB Disiplin Yönetmeliğinin 9. Maddesinde değişiklik yapılması ile ilgili önergenin kabulüne,

Meslek Uygulamasının Yasaklanması Cezası

Madde 9 –

ç) (Ek:RG-28/6/2010-27625) Mühendislik mimarlık ve şehir planlama disiplinini ilgilendiren plan, proje veya hizmetlerde, bir mühendis mimar ya da şehir plancısı tarafından ya da sorumluluğunda yapılması gereken, ancak yetkisiz kişilerce üretilen plan, proje ve hizmetlerden birine imza atmak ya da attırmak, imzacılık yapmak.

 

4. TMMOB Disiplin Yönetmeliğinin EK 1. Maddesinde değişiklik yapılması ile ilgili önergenin kabulüne,

EK MADDE 1 - (Ek:RG-01/07/2006-226215)

Odadan uyarı ve para cezaları beş yıl, Odadan ihraç dışında süreli meslekten men cezaları on yıllık zamanaşımına tabidir. Zamanaşımı süreleri cezanın uygulanmasından itibaren başlar. Zamanaşımı süresi dolan meslek mensubu, Oda Onur Kuruluna başvurarak hakkında verilen cezanın silinmesini isteyebilir.

İlgilinin yukarıdaki fıkrada yazılı süre içerisinde disiplin cezası almamış olması halinde, disiplin cezasının silinmesine karar verilir ve sicil dosyasındaki disiplin bölümü çıkarılarak yenisi düzenlenir.

 

5. Üniversitelerin;
   5.1. Geomatik Mühendisliği bölümlerinden mezun olanların, Harita ve Kadastro Mühendisleri Odası’na;
   5.2. Polimer Mühendisliği bölümlerinden mezun olanların Kimya Mühendisleri Odası’na;
   5.3. Biyoproses Mühendisliği bölümlerinden mezun olanların, Kimya Mühendisleri Odası’na;
   5.4. Endüstriyel Tasarım Mühendisliği bölümlerinden mezun olanların, Makina Mühendisleri Odası’na;
   5.5. Kent Plancısı olarak mezun olanların, Şehir Plancıları Odası’na üye olmalarına.

6. 12 ayrı başlık altında çalışma grupları/ komisyonları kurulmasına,

Çalışma gruplarının oluşumunda konuyla ilgili odaların temsilcileri, odalarınca bir asıl bir yedek üye şeklinde belirlenecektir. Toplantılara katılamayan asıl üyelerin yerine, yedek üyelerin katılımı odalarınca sağlanacaktır. Odalarca önerilecek çalışma grubu üyelerinin daha önce TMMOB ve oda organlarında görev almış olmaları zorunludur. Ataması yapılan çalışma grubunun üyeleri, yapacağı ilk toplantıda kendi arasından bir başkan seçerek çalışmalarını sürdürecektir. Çalışma gruplarına gözlemci olarak TMMOB Yönetim Kurulu üyeleri katılacaktır. Her çalışma grubu öncelikle çalışma programını TMMOB Yönetim Kurulu onayına sunacaktır. Çalışma gruplarının sekreterlik hizmetleri TMMOB Genel Sekreterliği tarafından yürütülecektir.

6.1. Çalışma İzinleri İzleme Komisyonu:

TMMOB Yabancı Mühendis, Mimar ve Şehir Plancılarının Çalışma İzni ve Geçici Üyelik Müracaatlarının Değerlendirilmesinde Yapılacak İş ve İşlemler ile Değerlendirmede Usul Esas ve Koşulları Hakkında Yönetmelik gereği yapılacak çalışmaların yürütülmesi (Yönetmelik gereği ve yönetmelikte belirlenen şekli ile oluşturulacaktır).

6.2. İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği Çalışma Grubu:

İşçi sağlığı ve iş güvenliği konusunda TMMOB politikalarının belirlenmesi/geliştirilmesi, bu alanda hazırlanan kanun, tüzük, yönetmeliklerin takip edilmesi, görüş ve öneri oluşturulması, işçi sağlığı ve iş güvenliğine yönelik eğitim programlarının hazırlanması, uygulamaya konulması, Eğitim ve Risk Belirleme Komisyonlarına katılacak TMMOB temsilcisinin yönlendirilmesine yönelik çalışmaların yapılması, iş güvenliği uzmanlarının gerek mevzuattan gerek çalışma yaşamındaki kuralsızlık, esneklik ve güvencesizlik kaynaklı hızla büyüyen sorunlarına ilişkin çalışma yapılması (Oda temsilcilerinden oluşturulacaktır).

6.3. Gıda Politikaları Çalışma Grubu:

5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu ve bu Kanuna bağlı olarak çıkarılacak yönetmelikler üzerine çalışma yapılması, gıda güvenliği anlayışının yerleştirilmesi, bilimselliğin sağlanması, mevcut aksayan denetim ve üretim sisteminde konu ile ilgili eğitim almış mühendislerin katkılarının artırılması, konu ile ilgili olarak odalar arası işbirliğinin geliştirilmesi (Gıda, Kimya ve Ziraat Mühendisleri Odalarının temsilcilerinden oluşturulacaktır).

6.4. LPG Çalışma Grubu:

5307 sayılı LPG Piyasası Kanunu’na göre LPG piyasasında görev yapan personele verilecek ülke genelindeki eğitim ve uygulamalarda birlikteliğin sağlanması ve yaşanacak sorunların hızlıca çözümlenebilmesi (Çevre, Kimya, Makina ve Petrol Mühendisleri Odalarının temsilcilerinden oluşturulacaktır).

6.5. Bilirkişilik Çalışma Grubu:

Üyelerimizce yapılan bilirkişiliklerin geliştirilmesi ve 5 Mayıs 2005 tarihli ve 25806 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanarak yürürlüğe giren TMMOB Bilirkişilik Yönetmeliği’nin gerekleri üzerine çalışma yapılması (Oda temsilcilerinden oluşturulacaktır).

6.6. Kadın Çalışma Grubu:

Kadına cinsiyetinden kaynaklı olarak uygulanan her türlü olumsuz davranış ve politikalara karşı mücadele yöntemlerini tanımlama ve görüş oluşturma, Kadın Kurultayı ve Kadın Sempozyumlarının düzenlenmesi (Oda temsilcilerinden oluşturulacaktır).

6.7. Yapı Denetimi Çalışma Grubu:

Yapı Denetimi ile ilgili yasa ve yönetmelikler ile ilgili çalışma yapılması, konu ile ilgili TMMOB görüşlerinin oluşturulması/geliştirilmesi (İlgili Oda temsilcilerinden oluşturulacaktır).

6.8. Kamuda Çalışan Müh. Mimar. Şehir Pl. Özlük Hakları Komisyonu:

Kamuda çalışan mühendis, mimar ve şehir plancılarının özlük hakları üzerine rapor hazırlamak, sorunları tespit etmek, hak kayıplarının giderilmesine yönelik mücadele yöntemlerinin oluşturulması (Kamu çalışanı Oda temsilcilerinden oluşturulacaktır).

6.9. Engelli Mühendis Mimar Şehir Plancıları Çalışma Grubu:

Engelli mühendis, mimar, şehir plancılarının sorunları ve çözüm yollarına ilişkin TMMOB görüşü oluşturulması (Oda temsilcilerinden oluşturulacaktır).

6.10. Mesleki Denetim Çalışma Grubu:

2013’de yayımlanan TMMOB Mesleki Denetim Raporunun geliştirilmesi, mesleki denetimin tüm odalarca ortaklaştırılmasına ve içselleştirilmesine yönelik çalışmaların yürütülmesi. (Oda temsilcilerinden oluşturulacaktır).

6.11. Mühendislik Unvanı, Denklik ve Yeterlilik Çalışma Grubu:

YÖK tarafından karmaşık hale getirilmiş bulunan mühendislik unvanı, denklik ve yeterlilik konusunda TMMOB raporu hazırlanması (Mühendis odaları temsilcilerinden oluşturulacaktır).

6.12. Doğa ve Çevre Sorunları Çalışma Grubu:

Türkiye coğrafyasında uygulamaya konulan madencilik faaliyetleri, kimya-metalürjik tesisler, HES, RES, nükleer enerji santralleri, baraj, termik santral, çimento tesisleri, atık yakma tesisleri, enerji tesisleri, dere yataklarına, kıyı kenarlarına, ormanlara müdahale gibi projelerden kaynaklı olası çevre sorunlarının tespiti, toplumun konu ile bilgilendirilmesine yönelik raporların hazırlanması, olası dava süreçleri için teknik dosyaların hazırlanması (Oda temsilcilerinden oluşturulacaktır).

 

7. 13 ayrı başlık ile ilgili çalışmalar yapılmasına,
7.1. AKP’nin “Yeni Anayasa” ve “Başkanlık Sistemi”ne Hayır

AKP’nin Yeni Anayasası; neoliberalizmin kurumsallaşması, kamu üretimi, kamu girişimciliği, kamusal denetim ve hizmetin tasfiyesi yanı sıra yasama ve yargının önemli ölçüde budanmış bağımsızlığını tümüyle ortadan kaldıracak ve her iki kurum ile yasama organı olan parlamentoyu, yürütme erkini tek kişi otoritesinin inisiyatifine tabi kılacak, diktatörlüğü kurumsallaştıracak, yeni tipte bir sermaye egemenliği, yeni tipte bir faşizm ve şeriat-hilafet anayasası olacaktır.

TMMOB; AKP’nin Yeni Anayasasına ve Başkanlık Sistemine karşı ikirciksiz olarak hayır diyerek, bu sürece karşı emek ve meslek örgütleri ile ortak mücadele hattının oluşturulması için sorumluluk alır.

7.2. Laiklik için Gericiliğe Karşı Tavizsiz Mücadele

Laikliğe karşı gerici saldırılar ve bu yönde eğitsel, toplumsal düzenlemeler giderek hız kazanmıştır. Eğitim sistemi başta olmak üzere toplumsal yaşamın bütünü, İslamcı-mezhepçi faşist kuşatma altında yeniden biçimlendirilmektedir. Cumhuriyetin en önemli kazanımlarından biri olan laiklik yok edilmek istenmektedir. Laikliğin yok edilmesi ile insanlığın yüzyıllar boyunca sürdürdüğü aydınlanma mücadelesinin bize sunduğu kazanımlar kaybedilecek, toplum ve emekçiler koyu bir karanlığa sürüklenecektir.

TMMOB, aklın ve bilimin ışığına inanan mühendis, mimar ve şehir plancılarının örgütü olarak gerici karanlık saldırılara teslim olmaz, laikliğin yok edilmesine izin vermez, laikliğin yeniden kazanılması için mücadeleyi taviz vermeden sürdürür ve büyütür.

7.3. 10 Ekim 2015 Ankara Katliamının Hesabının Sorulması ve Sürecin Takip Edilmesi

10 Ekim 2015 tarihinde, Ankara'da DİSK, KESK, TTB ve Birliğimizin çağrıcılığında organize edilen Emek, Barış ve Demorkasi Mitingi'nin toplanma alanı olan Tren Garı önünde saat 10.04'te Türkiye Cumhuriyeti tarihinin en büyük katliamı gerçekleştirilmiştir.

TMMOB, katliamı gerçekleştiren karanlık şeriatçı-faşist zihniyet ile hesaplaşılması, katliamın sorumlularının açığa çıkarılması ve hesap sorulması mücadelesini, önümüzdeki dönem içerisinde önemli bir gündem olarak ele alır, bu süreç ile ilgili olarak 10 Ekim Barış ve Dayanışma Derneği ile dayanışma içerisinde olur.

7.4. Kürt Sorununda Demokratik Çözüm ve Barış

Kürt sorunu, demokratik çözümün sağlanamamış olmasının bir sonucu olarak Ortadoğu’daki ve ülkemizdeki gelişmeler ile birlikte, 7 Haziran sonrası yeni bir boyut kazanmıştır. Savaş ve şiddet politikalarının yeniden egemen olması ile kentlerimizin yakılıp yıkıldığı; yüz binlerce insanın göç etmek zorunda kaldığı; binlerce asker, polis ve sivil yurttaşımızın hayatını kaybettiği bir trajedi yaşanmıştır, yaşanmaktadır. Bu süreç içerisinde ölümler kutsanmış ve milliyetçilik körüklenerek ülkemiz bir iç savaşın eşiğine sürüklenmiştir. Kürt halkına ölüm, sürgün ve katliamlar reva görülmüştür.

TMMOB; Kürt sorununda savaş ve şiddet politikalarının terk edilmesini ve demokratik çözümün mümkün olduğunu; kentlerimizde süren çatışmanın ve savaşın acilen sonlandırılmasını savunur, Türkiye halklarının eşit yurttaşlık temelinde, kardeşçe ve bir arada yaşaması için emek, barış, demokrasi mücadelesini bir bütünlük içinde sürdürür.

7.5. Emperyalizmin Ortadoğu’yu Kan Gölüne Çeviren Politikaları ve Bağımsızlık Mücadelesi

Emperyalist güçler tarafından Ortadoğu bir savaş ve ölüm coğrafyası haline getirilmiştir. Emperyalizmin Ortadoğu’daki sömürü, savaş ve işgal politikalarının bedeli dünya halklarına canları ile ödetilirken, ülkemizi yönetenler de bu ölüm ve sömürü hattının içinde yer almıştır. Üslerimiz gizli anlaşmalarla emperyalistlerin hizmetine sunulmuştur. Birçok kentimiz cihatçı terör örgütlerinin karargâhı haline gelmiştir. Akdeniz ve Ege kıyılarımız ise Suriye Ortadoğu’dan kaçan mültecilerin mezarlığına dönüşmüştür.

TMMOB, emperyalizme karşı bağımsızlık mücadelesinin önemli bir parçası olduğunu bilerek emperyalizme ve işbirlikçiliğe karşı mücadeleyi önemsizleştiren ve anlamsızlaştıran anlayışlarla mücadele eder; ülkemizin ve bölgedeki her devletin bağımsızlığı ile iç işlerine karışılmaması ilkesinin uygulanmasını savunur, emperyalizme karşı mücadeleyi emek ve demokrasi mücadelesi ile bütünlük içerisinde büyüterek sürdürür.

7.6. Doğanın, Kentlerin ve Yaşam Alanlarının Yağmasına Karşı Mücadele

Bugün ülkemizde egemen olan sermaye birikim politikaları, yoğun emek sömürüsü yanı sıra kentsel-kırsal ve kültürel-doğal varlıkların el değiştirmesi üzerinden arazi, mülkiyet ve imar düzenlemelerine dayanmaktadır. Doğamız, kentlerimiz, üretim ve yaşam alanlarımız geri dönüşü mümkün olmayan ve yaşamın sürdürülmesini riske atacak düzeyde sömürü-rant müdahaleleriyle tahrip edilmektedir.

TMMOB; sanayisizleşmeye, tarımsal üretimin tahribine; tarihi-kültürel varlıkların, doğal kaynakların, orman arazilerinin, kamu ve halka ait arazi ve mülklerin yağmalanmasına, rant eksenli kentsel dönüşüme, ülkenin kamusal birikiminin özelleştirilmesine karşı gerek hukuksal gerek toplumsal düzeyde mücadele eder; doğasına, kentine, üretim ve yaşam alanlarının yağma ve talanına karşı mücadele eden halk ile dayanışma içerisinde olur.

7.7. TMMOB Yasası’nı Değiştirmeyi Amaçlayan Girişimlere Karşı Mücadele

TMMOB Yasası’nda yapılmak istenen değişiklikler; mühendislerin, mimarların, şehir plancılarının ve örgütümüz TMMOB’nin talebi değildir. Yapılmak istenen değişiklik, Cumhurbaşkanlığı Devlet Denetleme Kurulu raporu ve önceki iki taslakta görüldüğü üzere, neoliberal dönüşüm sürecinin programatik bir uzantısı olarak, devasa rantların önünde oluşturduğu engelin bertaraf edilmesive TMMOB’nin demokratik bir kitle örgütü olma hüviyetinin, kamu kurumu niteliğindeki özerk meslek kuruluşu olma niteliğinin tasfiye edilmesi amaçlarıyla gündeme gelmektedir. AKP’nin arka bahçesi haline gelmeyen örgütümüzün parçalanması, etkisiz ve yetkisiz bir kurum haline getirilmesini amaçlayan girişimler, Cumhurbaşkanının iki ayrı konuşmasından da anlaşıldığı üzere önümüzdeki dönem de sürecektir.

TMMOB Yasası’nı değiştirmeyi amaçlayan girişimlere karşı mücadele önümüzdeki dönemde öncelikli temel görevlerimiz arasında yer alacaktır. İktidarların tasarruflarını kamusal-toplumsal-mesleki yarar süzgecinden geçiren, mesleki-bilimsel teknik doğrulara dayanarak ülkenin en karanlık dönemlerinde bile gerçekleri açıklamaktan geri durmayan TMMOB, Anayasa, hukuk ve örgütlü üyelerinden aldığı güçle ülke, kamu, halk, meslek yararlarını bütünlük içinde savunmaya devam ederek yasa değişikliğine, Birliğimiz ve Odalarımız olarak tam bir bütünlük içerisinde mücadele edecektir.

TMMOB, AKP iktidarının Birlik ve Odaları üzerinde vesayet kurmak üzere yaptığı tüm düzenlemelerin geri alınması, yeni girişimlerin teşhiri; Odaların özerk ve bağımsız yapılarının güçlendirilmesi; kamu-toplum yararı, kamusal hizmet, kamusal denetim için mücadelemize kararlılıkla devam eder.

7.8. İşçi Sağlığı-İş Güvenliği ve İş Cinayetlerine Karşı Mücadele

İşçi sağlığı ve iş güvenliği önlemleri, sermaye çıkarları ve azami kâr güdüsü uyarınca ihmal edilmektedir. Uygulanmakta olan neoliberal ekonomi politikaları sonucunda iş güvencesi yok edilmekte, esnek çalışma biçimleri artmakta, çalışma koşulları ağırlaşaktaı; özelleştirme, sendikasızlaştırma ve taşeronlaşma yaygınlaşmaktadır. Bu nedenle iş kazaları ve iş cinayetleri, yaşadığımız büyük felaketlere rağmen her geçen yıl artmaktadır.

TMMOB; işçi sağlığı ve iş güvenliği önlemlerinin sağlanması ve iş cinayetlerine karşı aktif mücadele ve insanca bir çalışma yaşamı için mücadeleyi, diğer emek - meslek örgütleri ile birlikte daha etkili biçimlerde kamuoyu gündemine getirmeye devam eder.

7.9. Kadınlara Yönelik Sömürü, Taciz, Tecavüz ve Kadın Cinayetlerine Karşı Mücadele

Anayasa’da “Herkes, dil, ırk, renk, cinsiyet, siyasi düşünce, felsefi inanç, din, mezhep ve benzeri sebeplerle ayırım gözetilmeksizin kanun önünde eşittir” denmesine karşın kadınlar üzerindeki baskı ve sömürü, düzenin ve gericiliğin temel dayanakları arasındadır. Aile, eğitim, çalışma yaşamı, istihdam, kısaca bütün toplumsal yaşamda açıkça görülebilen olumsuzluklar, AKP iktidarında artmıştır. Cinsel saldırılar, kadınların maruz kaldıkları aşağılanmalar, günlük yaşamda her yerde ve mevzuatlarda sürmektedir. AKP iktidarında kadın cinayetlerinde 14 kat artış olması tesadüfî değildir. Zira bugün ülkemizi yöneten iktidar, laiklik karşıtıdır, dinsel bir toplum kurgusuna sahiptir, kadın-erkek eşitliğine inanmamaktadır; hemen her vesileyle kadınların bedenleri ve varlıkları üzerinde baskı ve “sahiplik” mekanizmaları oluşturmaya çalışmaktadır. Önce “3 çocuk” sonra “5 çocuk” söylemi, 4+4+4 gerici eğitim sistemi, “kürtajın vatana ihanet olduğu” vb. söylem ve uygulamalar, sermaye çıkarları ile gericiliğin ideolojik-kültürel, siyasal dünyasının nasıl uyuştuğunu göstermektedir.

TMMOB, kadın emeği, bedeni, maddi ve ruhsal yaşamı üzerindeki bütün sömürü ve baskı biçimlerine karşı mücadeleler içinde yer alır, destekler ve kadın özgürleşmesinin yanında yer alır; meslektaşlarının uğradığı cinsiyetçi ayrımcılığa karşı mücadele eder.

7.10. Gerici Kuşatma Altında Çocuklarımızın İstismarına Karşı Mücadele

Gerici kuşatmanın en büyük hedeflerinden biri de geleceğimiz olan çocuklarımızdır. Dindar nesiller yetiştirme görünümü altında, vakıflar,  illegal yurtlar ve tarikat evlerinde  çocuklarımızın her geçen gün daha fazla istismar edilmesi söz konusudur. Çocuklara yönelik taciz-tecavüz  ve eğitimde gericileşme hem özgüllükleri içinde hem de bir bütün olarak mücadele edilmesi gereken önemli başlıklardır.

TMMOB 44. Dönem Yönetim Kurulu; eğitimde ve toplumsal yaşamda yayılan gericiliğin etkilerinin kırılması ve çocuklarımızın istismar edilmesine karşı yürütülen toplumsal mücadeleler içinde aktif olarak yer alır.

7.11. Mülteci Sorunu ve Bu Soruna Bağlı Gelişen Sorunlarla İlgili Çalışma

Emperyalist sömürü ve işgal savaşları, milyonlarca insanı yaşam alanlarından göçe zorlamıştır. Bu zorunlu göç, başta Türkiye olmak üzere tüm dünyaya etki etmektedir. Mülteciler göç yollarında, çağdışı koşullarda hayatlarını kaybetmekte, ulaştıkları yerlerden sürülerek en temel insan haklarından bile mahrum bırakılmakta, AKP ve Avrupa Birliği’nin kirli pazarlığına kurban edilmektedir.

Mülteci nüfusun yoğunluğu, birçok siyasal sorun yanı sıra yerleşim ve kent sorunlarını da doğurmuştur. TMMOB 44. Dönem Yönetim Kurulu, mülteci sorunu ve bu soruna bağlı gelişen sorunları gündemine alarak bir çalışma başlatmayı önüne koyar.

 

7.12. Emek ve İnsan Odaklı Bir Çalışma Yaşamı Temelinde Esnek, Güvencesiz, Kuralsız Çalışma Biçimlerine Karşı Mücadele

Çalışma yaşamı her geçen gün acımasızlaşmakta ve sömürü yoğunlaşmaktadır. Emek ve insan odaklı, güvenceli bir çalışma yaşamı; mühendis, mimar ve şehir plancıları dahil bütün emekçiler için elzemdir. Esnek, güvencesiz, kuralsız ve sendikasız çalışma artık devlet eliyle geliştirilmektedir. “Özel istihdam büroları” da bu amaca, emek düşmanı düzene hizmet etmektedir.

TMMOB 44. Dönem Yönetim Kurulu; emek ve insan odaklı bir çalışma yaşamı temelinde esnek, güvencesiz, kuralsız çalışma biçimlerine karşı mücadeleyi gündemine özel olarak alır, özel istihdam büroları dahil emek düşmanı düzenlemelere karşı aktif mücadele eder.

7.13. Mühendislik, Mimarlık, Şehir Planlama Eğitiminin Düzenlenmesi

Mühendislik, mimarlık ve şehir planlama eğitiminde planlama anlayışından uzak biçimde açılan bölümler, bu bölümlerdeki nitelik ve nicelik itibarı ile yetersiz öğretim kadrosu ve yetersiz fiziksel altyapı, devlet üniversitelerinde sürekli artırılan öğrenci kontenjanları var olan sorunları giderek büyütmüş; mezun sayısındaki aşırı artış istihdam sorununu derinleştirmiş, mesleğin niteliksizleşmesine, mesleki kimliklerin erozyona uğramasına neden olmuştur.

TMMOB; 44. dönem içerisinde mühendislik, mimarlık ve şehir planlama eğitiminin mevcut durumunu analiz etmek, çözüm ve öneriler geliştirmek üzere çalışmalar yapar.

 

8. Her ortamda haykırdığımız, barışın, özgürlüğün, eşitliğin, demokrasinin, bir başka dünyanın mümkün olduğuna inancımızla, tüm bu baskı, şiddet, ayrımcılık ve savaş politikalarına karşı, eşit ve özgür bir ülkede yaşayabilmek için; varlığını kadın ve çocuk emeğini sömürüsüne dayandıran, emeğimizden, bedenimizden, kimliğimizden elini çekmeyen; kadını düzenli, güvenceli işler yerine, anneliğe ve ev kadınlığına hapseden; kısmi zamanlı, sermayenin düşük ücretli çalışanı haline getiren AKP’nin kadın ve çocuk düşmanı sapkın politikalarının Genel Kurulumuzca kınanmasına,

 

9. TMMOB 4. Kadın Kurultayında yerel kurultaylardan gelen ancak karara bağlanamayan önergelerin TMMOB 5. Kadın Kurultayında görüşülmek üzere doğrudan aktarılmasına,

 

10. TMMOB 4. Kadın Kurultayından gelen bütün kararların TMMOB ve Odalarda uygulanmasına yönelik çalışma yapılmasına,

 

11. Kiralık işçilik uygulamasını getiren yeni İş Kanununa yönelik çalışma yapılmasına,

 

12. Mezun olunduktan uzunca bir süre sonra Odasına üye olmak isteyen ve üye olma talebini odaya bildirdiği tarihte geçen son beş yılda çalışıyor olan üyelerden kayıt sırasında geriye dönük beş (5) yıllık aidat alınması konusunda çalışma yapılmasına,

 

13. TMMOB 2. Bilirkişilik Çalıştayı’nın düzenlenmesine,

 

14. Bilirkişilik konusunda, uzmanlık alanları,  Bilirkişiliğin Bağımsızlığı, Eğitimleri, Odalar arasında aynı tipte eğitimler verilmesi, yasa ve yönetmelik süreçlerinde etkin çalışmaların yapılmasına,

 

15. Ülkemizde sıklıkla değiştirilen mevzuat ve bazı yargı kararları, TMMOB’nin de mevzuat değişikliğinde dinamik bir yapı kurmasını zorunlu kılmaktadır. Gerek ulusal mevzuatta yapılan sürekli değişiklikler ve yargı kararları, gerekse uygulamada yaşanan bazı sorunların çözümü konusunda 02.12.2002 tarih ve 29954 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanan TMMOB Ana Yönetmeliği’nde bazı değişikliklerin yapılmasını zorunlu kılmaktadır. 2002 yılında yayımlanan ve zaman zaman genel kurulda yapılan bazı düzenlemelerle değiştirilen ana yönetmelik konusunu bir bütün olarak değerlendirmek, varsa değiştirilmesi gereken hususların belirleyerek yeniden düzenlemek ve bir sonraki genel kurula taşımak üzere TMMOB Yönetim Kurulu’na yetki verilmesine,

 

16. Ülkedeki mevzuat sürekli değiştirilmektedir. Mevzuatta yapılan değişiklikler, TMMOB mevzuatının uyumlu hale getirilmesi ve güncellenmesi amacıyla “TMMOB Disiplin Yönetmeliği, Odalar Mali İşler Yönetmeliği, Bütçe Uygulama Esasları Yönetmeliği, TMMOB ve Odalar Denetim Yönetmeliği” üzerinde değişiklik yapmak için TMMOB Yönetim Kurulu’na yetki verilmesine,

 

17. Çatışmaların tahrip ettiği kentlerde yaşananları yerinde tespit etmek ve çözüm üretme konusunda öneriler geliştirmek üzere TMMOB Yönetim Kurulu’nun bir heyet oluşturmasına, sorunlarla ilgili bölgede yapılan/yapılacak tespit çalışmalarıyla ilgili olarak Diyarbakır ili merkezinde kamuoyuna dönük bir açıklama yapılmasına,

 

18. TMMOB’nin emekli üyelerinin; sorunlarını araştırmak, hak ihlallerinin giderilmesi, yaşam standardının yükseltilmesi ve toplumsal yaşamın ihtiyaçlarına uygun bir sosyal güvenlik sisteminin tesisi için çalışmalar yapmak, çözüm üretmek amacıyla bir Çalışma Grubu’nun oluşturulmasına,

 

19. Savaşın yaşattığı yıkım toplumun sosyal ekonomik tüm alanlarını olumsuz bir şekilde etkilemektedir. Şehirlerin yıkımından sonra AKP camiası kendi müteahhitlerini ve kurumlarını faaliyete geçirerek tanklarla yerle bir ettiği şehirleri rant alanına dönüştürmeye çalışmaktadır. Kentlerimiz sadece tanklar ile teslim alınmamaktadır; yasalara ve mevzuatlara uydurulmuş Acele Kamulaştırma ve Kamu Yararı Kararları kılıfı adı altında TOKİ ve benzeri şirketlere peşkeş çekilmektedir. Bu yapılanlarla, iktidar, Anayasanın güvencesi altında olan yerel yönetimleri baypas etmekte; yapılan duble yollar, askeri alanlar, AVM'ler vb. uygulamalar ile yaptım oldu bitti mantığı ile kentlerimizin özgün ve tarihi dokusu yok olmaktadır. Özellikle Kürt coğrafyası ve kentleri üzerinde bu ceberut politikaları daha da yoğunlaştıran bir zihniyet ile karşı karşıyayız. Bunların tümünün raporlaştırılması ve yasal-hukuksal takibinin yapılmasının TMMOB için bir görev haline getirilmesine, kent kimliklerinin yok olmaması ve doğal yaşam alanlarımızın ( köylerimiz, ormanlarımız, meralarımız vb.) özgünlüklerinin korunması için TMMOB çatısı altında birlikte mücadele edilmesine,

 

20. Savaş ve sonrası kentlerin inşası konulu geniş kapsamlı bir sempozyum yapılmasına,

 

21. Savaşın yaşandığı kentlerde ve yerleşimlerde hasar tespit çalışmaları sadece Diyarbakır TMMOB sekretaryası öncülüğünde başlatılıp bölge il koordinasyon kurulları tarafından gerçekleştirilmektedir. Bundan sonra yapılacak hasar tespit çalışmalarının TMMOB genel merkezi kararı ve çağrısıyla Türkiye geneli TMMOB ye bağlı odalarımız ve temsilciliklerinin katılımı ile yapılması daha kapsayıcı ve dayanışmacı olacaktır. Bundan sonraki çalışmaların bu şekilde yapılmasına,

 

22. Milletvekili dokunulmazlıklarının kaldırılmasının demokrasiye ve siyasete bir darbe olduğundan hareketle kabul edilmemesine ve buna karşı mücadele edilmesine,

 

23. Aynı ek gösterge de olan, Mühendisler ve diğer meslek mensubu emeklilerimizin de göz önüne alınarak (Avukat, Öğretmen ve Astsubay) bu personel ve emeklilerine; Ek Göstergesi 3600 olanlara 10.000 Gösterge Rakamı, Ek Göstergesi 3000 olanlara 7000 Gösterge Rakamının memur maaş kat sayısının çarpımı kadar Görev Tazminatı ödenmesinin sağlanması için girişimlerde bulunmak üzere çalışma yapılmasına,

 

24. TMMOB EKOLOJİ KONGRESİ düzenlenmesi konusunun Doğa ve Çevre Sorunları Çalışma Grubu’nda değerlendirilmesine,

 

25. TMMOB’ye bağlı Odalara ilk kez üyelik başvurusu yapanlardan, mezuniyet sonrası işsiz olduğu süreler için üyelik aidatı alınmamasının, mevcut üyelerin işsiz olduklarını belgeledikleri süreler için de üye aidatı alınmaması konusunun Oda Genel Kurullarında tartışılmak üzere önerilmesine,

 

26. Ücretli ve işsiz mühendisler kurultayı konusunda isim ve çalışma yönteminin TMMOB Yönetim Kurulunca değerlendirilerek bir çalışma yapılmasına,

 

27. 1.MMŞP için Asgari Ücret Kurultayı düzenlenmesi konusunda çalışma yapılmasına,

 

28. TMMOB 44. Dönem Bütçe Uygulama Esasları Yönetmeliğinin ekte sunulduğu şekliyle kabulüne, 

 

TMMOB 44. DÖNEM (01 Nisan 2016 – 31 Mart 2018) BÜTÇE UYGULAMA ESASLARI YÖNETMELİĞİ

Madde 1- 2016 yılına ait tahmini gelir - gider bütçesi, 2014 ve 2015 yılları gerçekleşen Birlik gelirleri, 2014 – 2015 yılları gerçekleşen Oda gelir bütçeleri, 2016 – 2017 Oda tahmini bütçeleri ve önümüzdeki dönem öngörülen giderler dikkate alınarak denk kılınmış ve 4.200.000,00 TL olarak belirlenmiştir. (Ek:1 2016 yılı tahmini gelir - gider bütçesi)

Madde 2-       Odaların Birlik Hissesinin 2016 yılı için 2.545.150,00 TL olması kararlaştırılmıştır. Odalar 2016 yılı Birlik Hissesi ödentilerini, 2015 yılı Birlik Hissesi ödeme miktarı üzerinden yapacaktır (Ek:2: 2016 yılı Odaların Birlik Hissesi).

Madde 3- 2017 yılı için tahmini gelir - gider bütçesi. 01 Nisan 2016 – 31 Mart 2017 tarihleri arasını içeren (ÜFE + TÜFE) / 2 oranına kadar arttırılması için Yönetim Kurulu yetkilidir.

Madde 4- Birlik hissesi aylık eşit olarak tahsil edilecek ve ödemeler her ayın ilk hafta sonuna kadar yapılacaktır. Birlik Genel Sekreterliği Odalarca Birliğe yapılan ödemelerin gerçekleşme durumlarını gösteren tabloları her ay Denetleme Kuruluna ve Odalara gönderecektir.

Madde 5- Birlik Yönetim Kurulu, TMMOB Denetleme Kurulu Raporu’na bağlı olarak, Birliğe borçlu olan Odalardan bu borçlarının tahsili için ödeme planı isteyecektir. Gerek görülürse, Yönetim Kurulu, Odaların borçlarının tahsili için her üç ayda bir icra işlemlerine başvuracaktır. Birliğe borçlu Odaların borçları bitinceye kadar, taşınmaz alımlarına izin verilmeyecektir. Odalar, Birliğe borçlu Odalar ile ilgili gelişmeleri yakından izlemek ve dayanışmayı sağlamak için, konu özelinde Birlik Yönetim Kuruluna başvurup bilgi alma hakkına sahiptir.

Madde 6- Odalar, TMMOB Ana Yönetmeliği’nin 46.maddesi gereği 2016 Yılı gerçekleşmiş gelir ve gider bütçelerini ve üye sayılarını ayrıca istenilmesine yol açmadan 01 Mart 2017 tarihine kadar, 2017 Yılı gerçekleşmiş gelir ve gider bütçelerini ve bütçe dönemi sonu itibariyle üye sayılarını 01 Mart 2018 tarihine kadar Birliğe bildireceklerdir.

Madde 7- TMMOB 44. Dönem Yönetim Kurulu, mülk ve taşınmaz alımına ve satımına yetkilidir.

Madde 8- Profesyonel yöneticiler, Birlik Genel Sekreteri, Birlik Genel Sekreter Yardımcıları, Danışmanlar ve Teknik Görevliler için Birlik Genel Kurulu’nu izleyen ilk aybaşından geçerli olmak, bir sonraki Birlik Genel Kurulu’nun yapıldığı ayın sonunda sona ermek üzere iki yıllık dönem için sözleşme yapılır. Bu sözleşmeli personelin aylıkları 01 Temmuz ve 01 Ocak tarihlerinde 6 aylık sürelerle belirlenir. Sözleşmeli personele aylık ücretinin dışında yılda dört maaş ikramiye ödenir. Sözleşmeli personelin aylık ücretlerinin belirlenmesinde Yönetim Kurulu yetkilidir.

Madde 9- Çalışma döneminde yapılacak Toplu İş Sözleşmesinin Birlik gelir - gider bütçesi dikkate alınarak gerçekleştirilmesi konusunda Yönetim Kurulu yetkilidir.

Madde 10-     Çalışma dönemi içerisinde Birlik kasasında en fazla nakit olarak 5.000,00 TL bulunacaktır.

Madde 11-     Birlik Başkanı, İkinci Başkanı, Sayman üye ve Genel Sekreter Yönetim Kurulu Kararı olmaksızın 44.Dönem içerisinde 5.000,00 TL’ye kadar harcama yapabilir. Bu harcamalar zorunlu durumlarda yapılacaktır. Her türlü demirbaş alımında Yönetim Kurulu kararı bulunacaktır.

Madde 12-     Genel Kurul Kararları olmayan Odalara, yabancı üye ödenti ve kayıt ücretleri en az miktar olarak, Birlik Genel Kurulu’nca aşağıdaki miktarlar öngörülmüştür.

2016 - 2017 Yılı

Yabancı Üye Ödentisi                             150,00 TL/Ay

Yabancı Üye İlk Kayıt Ödentisi                450,00 TL

Madde 13-     Bütçe ve Bütçe Uygulama Esasları 01 Nisan 2016 tarihinden geçerli olmak üzere, TMMOB Genel Kurulu’nun ardından yürürlüğe girer. Birlik Yönetim Kurulu tarafından uygulanır. Her TMMOB Genel Kurul Delegesi bu Yönetmelik hükümlerinin uygulanıp uygulanmadığını, Odası aracılığıyla izleme hakkına sahiptir.

Madde 14- “TMMOB Teoman ÖZTÜRK Öğrenci Evi ve Sosyal Tesisi”’nde görevlendirilecek kadroları oluşturmak, bina ile ilgili bakım onarım işleri ve bina işletmesi ile ilgili her türlü iş-işlem ve sözleşme yapmak, işleyiş kurallarını ve katkı paylarını belirlemek üzere TMMOB 44.Dönem Yönetim Kurulu görevli ve yetkilidir.

Madde 15-     Çalışma Dönemi için aşağıdaki kadrolar kabul edilmiştir. Dönem içerisinde olası kadro unvanı değişikliği yapılmasında ve kadro sayısının arttırılmasında Yönetim Kurulu yetkilidir.

a) Profesyonel Yönetici ve Süreli Sözleşmeli Personel

Başkan                                    1

Genel Sekreter                       1

Genel Sekreter Yardımcısı     2

Teknik Danışman                    2

Hukuk Danışmanı                   2

Basın Danışmanı                    1

Teknik Görevli                        4

Öğr.Evi Sos.Tes. Sorumlu Müdür       1

 

b) Toplu Sözleşmeli Personel

Yayın Görevlisi                       2

Muhasebe Görevlisi               1

Büro Görevlisi                        5

Öğr.Evi Sos.Tes. Görevlisi      4

Hizmetli                                  2

 

c) Dışarıdan Alınan Hizmet

Mali Müşavir                         1

 

Ek 1: 2016 yılı Tahmini Gelir Gider Bütçesi

Ek 2: 2016 yılı Odalar Birlik Hissesi