MMO: TRAFİK CİNAYETLERİNİN ASIL SORUMLUSU KAMUSAL EĞİTİM VE DENETİM İLE MÜHENDİSLİK HİZMETLERİNİ DEVRE DIŞI BIRAKAN SİYASAL İKTİDARDIR

04.10.2015

Makina Mühendisleri Odası, son günlerde toplu taşıma araçlarında meydana gelen trafik kazaları ile ilgili 6 Ekim 2015 tarihinde bir basın açıklaması yaptı.

 Trafik Cinayetlerinin Asıl Sorumlusu Kamusal Eğitim ve Denetim ile Mühendislik Hizmetlerini Devre Dışı Bırakan Siyasal İktidardır

Son zamanlarda şehir içi ve şehirlerarası yollarda seyreden otobüs, minibüs, midibüs gibi toplu taşıma araçlarında meydana gelen birçok trafik kazasında çok sayıda vatandaşımız yaşamını kaybetmiş yüzlercesi de yaralanmıştır. Ancak kamu hizmeti olması gereken toplu taşımacılık hizmetlerini özelleştirme, taşeronlaştırma, sendikasızlaştırma, esnek ve yoğun çalıştırmaya tabi tutan, eğitimsizliği önemsemeyen, toplumun can ve mal güvenliğini önemsemeyen yetkililer, "kader" ve "işin fıtratı" gibi alışılageldik yaklaşımlarla sorumluluklarını örtmeye çalışmakta ve sistemik sorunları çalışanlara yıkmaktadır.

En son geçtiğimiz hafta Perşembe günü Ankara‘da Dikimevi semtinde bir belediye otobüsü ile özel bir aracın kaza yapması ve aynı anda iki otobüsün yolu kaplamış olmaları nedeniyle tıkalı olan trafiği aşmak için kaldırıma çıkan EGO otobüsünün durağa girmesi, ardından kaldırımda yaklaşık 100 metre ilerlemesi sonucu 13 yurttaşımız yaşamını kaybetmiş, çok sayıda yurttaşımız yaralanmıştır. Olayda yaşamını kaybeden yurttaşlarımızın aileleri ve yakınlarına baş sağlığı, yaralılarımıza acil şifalar diliyoruz.

Olay sürücü kusurundan kaynaklı gibi görünmekle birlikte, kolaycılığa yönelerek kusurun bütün sorumluluğunu sürücüye yüklememek, onun da içinde yer aldığı koşulların bütününü görmek gerekir. Zira birçok olumsuz etken bulunmaktadır: Kamusal hizmet ve kamu taşımacılığı özelleştirme sürecine tabi tutulmuştur. Belediye otobüslerinde çalışma koşulları çok ağır olan taşeron firma işçileri çalıştırılmaktadır. Sürücülerin gerekli tıbbi psikoteknik, psikomotor, el-ayak koordinasyonu vb. testleri ile her araca göre yenilenmesi gerekli eğitimlerin yapılıp yapılmadığının irdelenmesi gerekmektedir. Ayrıca söz konusu testlerin İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği Yönetmeliğinde olduğu gibi beş yılda bir değil, yıllık olarak ve kamu adına Türk Tabipler Birliği tarafından yapılması, sürücülerin ara kontrollere de tabi tutulması gerekmektedir.

Özellikle belirtmek isteriz, bu ve benzeri kazalar, insani gereklilikleri karşılamaya yönelik bilimin ve tekniğin gereği olan standart ve kuralların her düzeyde benimsenmesi ve uygulanması ile önlenebilecektir. Bu kapsamda araçların iki muayene arasındaki periyodik bakımı, sürücü eğitimi, araçlarda güvenli bakım ve yedek parça kullanımı gibi konularda ivedilikle mevzuat düzenlemesi yapılmalı, Makina Mühendisleri Odası tarafından eğitilip belgelendirilmiş "Araç Teknik Denetim Mühendisleri"ne denetim yetkisi verilmelidir.

Kamu hizmeti sayılması gereken toplu taşımacılıktaki özelleştirme-taşeronlaştırma-sendikasızlaştırma durdurulmalı, çalışanların özlük ve sendikal hakları tanınmalı, mühendislik hizmetleri devreye sokulmalı, kamusal denetim olanakları geliştirilmeli, trafikle ilgili mevzuat eksiklikleri ve boşluklar ivedilikle giderilmelidir.

Ali Ekber Çakar

TMMOB Makina Mühendisleri Odası Başkanı